Βρείτε μας κι εδω

Παρασκευή, 5 Φεβρουαρίου 2016

«ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΔΟΜΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ»









Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, στην Ελλάδα εισάγονται 47.000-50.000 τόνοι ελαστικών παντός τύπου σε ετήσια βάση, με το 43% να είναι ελαστικά φορτηγών και το 57% επιβατικών οχημάτων. Το 20% κατά βάρος των εισαγόμενων ελαστικών απορρίπτεται στην Αττική. Τα ελαστικά αυτά αποτελούν απόβλητο που χρίζει ιδιαίτερη διαχείριση. Κάτω από αυτή την οπτική γωνία, η ανάγκη για ανακύκλωση των ελαστικών είναι κάτι παραπάνω από επιτακτική. Η απόρριψη των ελαστικών σε ΧΥΤΑ - ποσό μάλλον σε χωράφια και γενικότερα στο φυσικό περιβάλλον – ή ακόμα και η πρακτική της καύσεως των ελαστικών προκαλεί σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, διότι αποτελούν εστία μικρόβιων και μολυσματικών ασθενειών, απελευθερώνουν στο έδαφος, το νερό και τον αέρα, πληθώρα επικίνδυνων και ρυπογόνων τοξίνων, η αποσύνθεσή τους είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα, αποτελούν εστία επικινδύνων πυρκαγιών και η μαζική απόρριψή τους υποβαθμίζει αισθητικά το φυσικό περιβάλλον.

Τα οφέλη από την ανακύκλωση ελαστικών είναι ιδιαίτερα σημαντικά, όπως η προστασία του περιβάλλοντος και η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής ανθρώπων και ζωντανών οργανισμών, η εξοικονόμηση πρώτων υλών, η εξοικονόμηση ενέργειας, η δραστική μείωση του όγκου απορριμμάτων που καταλήγουν στους ΧΥΤΑ. Τα προϊόντα της ανακύκλωσης των ελαστικών οχημάτων, όπως η πούδρα καουτσούκ και τα τρίμματα, βρίσκουν πολλές πρακτικές εφαρμογές, ειδικά στον κατασκευαστικό τομέα. Επίσης υπάρχουν καινοτόμες εφαρμογές με προϊόντα ανακυκλωμένα από ελαστικά οχημάτων σε σκυρόδεμα και το ΤΕΕ έχει διοργανώσει σχετικές εκδηλώσεις και ημερίδες.

Συγκεκριμένα, κάθε ελαστικό περιέχει περίπου 8 κιλά λάστιχο, 1.5 κιλά υψηλής αντοχής χαλύβδινο σύρμα καθώς και 0.5 kg υψηλής αντοχής λινά (πολυεστερικές ίνες). Αυτά τα υψηλής ποιότητας υλικά αξίζουν να επαναχρησιμοποιηθούν σε δομικές εφαρμογές, αντί να καταλήξουν σε χώρους ταφής ή καύσεως. Γενικά, όταν απαιτείται σκυρόδεμα με εφελκυστικές ιδιότητες, προτείνεται να ενισχυθεί με ανακυκλωμένες ατσάλινες ίνες. Έτσι το σκυρόδεμα μπορεί να αποκτήσει ολκιμότητα και να διαχύσει μεγάλες ποσότητες ενέργειας αν τα συμβατικά αδρανή υποκατασταθούν με αντίστοιχα ελαστικά αδρανή.

Ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος Και Ενέργειας:

1) Είναι ενήμερος για τις τεχνολογικές εξελίξεις που αφορούν την ανακύκλωση ελαστικών οχημάτων σε δομικές εφαρμογές;

2) Εκτός από το Π.Δ. 109/2004 που προβλέπει την εναλλακτική διαχείριση μεταχειρισμένων ελαστικών οχημάτων και θέτει κάποιους γενικούς ποσοτικούς και ποιοτικούς στόχους που δεν έχουν επιτευχθεί μέχρι σήμερα, ποιες παρεμβάσεις και δράσεις πραγματοποιούνται ή πρόκειται να πραγματοποιηθούν με πρωτοβουλία του υπουργείου, ώστε να αυξηθεί σημαντικά το ποσοστό επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης των ελαστικών οχημάτων;

3) Δεδομένου ότι η ανακύκλωση ελαστικών οχημάτων μπορεί να αποτελέσει μια πηγή εθνικής οικονομικής ανάπτυξης και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, ποιες κρατικές παρεμβάσεις ή/και επιχειρηματικές δράσεις προωθούνται για την αξιοποίηση αυτού του δυναμικού;



Ηλίας Παναγιωτάρος

Βουλευτής Β’ Αθηνών



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου